Persoonlijke ontwikkeling

Bescherm je mentale gezondheid tijdens de coronacrisis

We volgen de richtlijnen om ons te beschermen tegen het coronavirus. Maar hoe beschermen we onze mentale gezondheid in deze onzekere tijd?

De coronacrisis vraagt meer van ons allemaal

We worden getest. De één meer dan de ander, maar voor iedereen is deze periode uitdagend.

Je dagelijkse patronen zijn doorbroken, je verwachtingen van de toekomst zijn drastisch veranderd. Je hebt zorgen over dierbaren, over je werk, je inkomen of de situatie van dierbaren.

Je loopt rond met een algemeen gevoel van spanning, verdriet en rouw. Er worden mensen ernstig ziek, er gaan mensen dood, mensen verliezen hun zekerheid – er is veel leed en je draagt het met je mee.

En dan is er nog het thuiszitten. Afhankelijk van je situatie is dit een periode van aanpassen en veel rekening houden met elkaar, of eentje van overweldigende eenzaamheid. We missen allemaal het directe contact met onze meest dierbare familieleden en vrienden.

Ondertussen worden we overspoeld door nieuws en informatie over het coronavirus, de economie, het leed dat zich over de wereld verspreidt en vooral de enorme onzekerheid.

We weten inmiddels wat we moeten doen om onszelf en elkaar te beschermen tegen het virus. We wennen langzaam aan deze maatregelen, en stap voor stap lukt het meer mensen om zich eraan te houden. Dat is goed nieuws, omdat het ons zal helpen de verspreiding van het virus te vertragen.

Maar wat kunnen we doen om onze mentale gezondheid te beschermen? In dit artikel deel ik 12 tips die je kunnen helpen het hoofd koel te houden tijdens deze crisis. Ik hoop dat ik je mag inspireren. 💛

1. Beperk het checken van nieuwsbronnen
Aan het begin van de coronacrisis leek de situatie per uur te veranderen. Aan de lopende band werden er nieuwe maatregelen aangekondigd en werd de situatie steeds spannender en ingrijpender.

Nu de maatregelen zijn ingevoerd – en veel van ons zich voornamelijk in thuisisolatie bevinden – is het voor de meesten van ons niet langer nodig om het nieuws zo vaak te blijven checken.

In plaats van constant het NOS liveblog verversen, kun je ervoor kiezen om 1-2 keer per dag de actuele situatie tot je te nemen. Bijvoorbeeld via een nieuwssite, het journaal of een talkshow. Zo blijf je op de hoogte én geef je je brein een beetje rust in de tussentijd.

Want voor de meesten van ons gaat het leven ondertussen gewoon door. Zolang je je goed aan de richtlijnen houdt is het waarschijnlijk niet nodig om op de hoogte te zijn van ieder feitje rondom deze wereldwijde crisis.

Maak je wereld bewust weer wat kleiner. Laat het nieuws even rusten en focus je op je eigen situatie. Dat brengt lucht in je hoofd.

2. Blijf bij kwaliteit
In een crisis als deze zijn er veel valkuilen als het gaat om informatie voorziening. In onze hele menselijke zoektocht naar betekenis zoeken we naar informatie en verhalen die ons houvast bieden.

Dit kan ertoe leiden dat we ons laten meeslepen door geruchten, meningen van willekeurige mensen die geen expertise hebben op dit gebied en in het uiterste geval zelfs complottheorieën.

Sociale media vormen een mijnenveld in dit soort tijden. Beperk daarom – voor je eigen mentale gezondheid – het gebruik van social media (met name Facebook) en haal je informatie bij kwaliteitsmedia.

Hoe verleidelijk het ook kan voelen om je bang te laten maken door verhalen en meningen – het zorgt alleen maar voor stress en ellende. Houd je bij de bekende feiten en achtergronden van betrouwbare bronnen, gemaakt door echte journalisten.